پارسیان ماینر

پارسیان اماینر

پارسیان ماینر

پارسیان اماینر

۴ مطلب در آذر ۱۳۹۸ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

قیمت بیت کوین

 

بیت کوین و اتریوم

اگر شما به عنوان یک تازه وارد پا در عرصه ی ارز دیجیتال گذاشته اید شاید اولین سوالی که به ذهنتان برسد این باشد که اتریوم و بیت کوین چه فرقی با هم دارند؟

شما ممکن است فکر کنید بیت کوین و اتریوم، اپل و مایکروسافت ارزهای دیجیتالی هستند اما اینطور نیست، بلکه آنها کاملا با هم متفاوتند و اهداف متفاوتی با یکدیگر دارندقیمت اتریوم و قیمت بیت کوین با هم فرق دارند.

وقتی شما بخواهید این دو را مقایسه کنید، متوجه می‌شوید که تفاوت بسیار زیادی در اهدافشان دارند. جالب اینجاست که وقتی به آمار بازارشان نگاه کنید تفاوت خیلی زیادی نمی‌بینید. خیلی از ما وقتی وارد دنیای ارزهای دیجیتالی شدیم، فکر می‌کردیم اتریوم تنها یک نوع ارز دیجیتالی مثل بیت کوین است، اما این کاملا اشتباه است، بیایید دقیق تر نگاه کنیم، در اینجا به بیان برخی از ویژگی ها و حقایق در رابطه با بیت کوین و اتریوم می‌پردازیم:


بیت کوین


  • بیت کوین در سال 2009 شروع به کار کرد و اولین استفاده از بلاکچین بود.
  • بیت کوین یک ارز دیجیتال است.
  • هدف آن رفع مشکلات مالی جهانی است و به عنوان “بانک مردم” نامیده می‌شود.
  • بیت کوین مانند PayPal و یا یک بانک به شخص واسط نیاز ندارد.
  • به عنوان جایگزین برای ارزهای فیات رایج مانند USD، EUR، JPY و… ایجاد شده است.
  • برای معاملات روزمره، مانند خرید کالا و خدمات یا دریافت پول استفاده می‌شود.
  • حجم معاملات بالایی دارد. حجم معاملات آن در 24 ساعت چندین میلیون دلار می‌باشد، به این معنی که به راحتی می‌توان آن را به پول نقد تبدیل کرد.
  • تراکنش های آن طی چند دقیقه انجام می‌شود.

اتریوم


  • در سال 2015 شش سال بعد از بیت کوین راه اندازی شد و بلاک چین آن با اسم Blockchain 2.0  معرفی شد.
  • تراکنش ها توسط قراردادهای هوشمند انجام می‌شوند.
  • قراردادهای هوشمند اتریوم، اشخاص واسط را نه تنها در سیستم های مالی بلکه در بسیاری از سیستم ها حذف می‌کند.
  • اتریوم یک پلتفرمی دارد که در آن می‌توان اپلیکیشن های قراردادهای هوشمند یا همان نوشت.
  • اتریوم یک زبان برنامه نویسی به نام solidity دارد که از طریق آن می‌توان Dapps را ساخت.
  • اتر ارز آن است و معاملات آن روی بلاک چین اتریوم انجام می‌شود.
  • بسیار مورد معامله قرار می‌گیرد، بطوریکه حجم معاملات آن مانند بیت کوین چندین میلیون دلار است.
  • برخلاف بیت کوین معاملات اتریوم تنها در چند ثانیه انجام می‌شود.

بیت کوین

به طور ساده بیت کوین نشان دهنده یک ارز دیجیتال توزیع شده به شکل همتا به همتا است که می تواند در لحظه و به شکلی کاملا امن بین دو نفر، بدون مهم بودن فاصله آنها از هم، انتقال پیدا کند. این اساسا یک پول دیجیتال است که می تواند بین هر کاربری در سراسر جهان مبادله و ارسال شود.

بیت کوین در اکتبر سال 2008 توسط فرد یا افرادی ناشناس با نام مستعار ساتوشی معرفی شد. در این سند نام این ارز بیت کوین و به عنوان یک سیستم پرداخت الکترونیکی همتا به همتا معرفی شده است.

بیت کوین بر مبنای فناوری بلاک چین است. بلاک چین شامل یک دفتر ثبت عمومی است که تمام معاملاتی که تا به حال انجام شده است، در آن ثبت می شود. این دفتر حساب در سراسر شبکه ذخیر شده است و در صورت بروزرسانی، تمام شبکه بروز می شود. بنابراین این یک دفتر ثبت عمومی است که حاوی تاریخچه تمام تراکنش های قبلی است. از سوی دیگر استخراج کنندگان بیت کوین با بررسی و تایید تراکنش ها در بلاک ها، به حفظ شبکه کمک می کنند. این اهمیت کار استخراج کنندگان را نشان می دهد.

زمانی که یک تراکنش انجام شده و در بلاک استخراج شده گنجانده می شود، این بلاک، به بلاک چین اضافه می شود. هنگامی که این اتفاق می افتد به هیچ وجه نمی توان آن را معکوس کرد و یا تغییر داد. این تراکنش در دفتر عمومی ثبت خواهد شد و در هر لحظه قابل بررسی و مشاهده است.

اتریوم

اگر بیت کوین به عنوان یک ارز دیجیتال در نظر گرفته شود، اتریوم نشان دهنده یک پلتفرم غیرمتمرکز است که  قرارداد هوشمند را اجرا می کند. این قراردادها به عنوان برنامه های کاربردی هستند و به گونه ای برنامه ریزی شده اند که امکان تقلب، سانسور، دستکاری و دخالت هیچ شخص ثالثی در آن وجود ندارد.

زمانی که مقایسه اتریوم با بیت کوین را در نظر بگیریم، این دو دارای تفاوت های اساسی هستند. اتریوم یک ارز نیست، بلکه یک پلتفرم است. ارز این پلتفرم اتر(ETH) نام دارد.

اتریوم در سال 2015 راه اندازی شد و این بزرگترین پلتفرم نرم افزاری غیرمتمرکز است که امکان ایجاد و ساخت برنامه های کاربردی غیر متمرکز و قراردادهای هوشمند را فراهم می کند.

ایده اولیه پلتفرم اتریوم توسط یک برنامه  نویس به نام ویتالیک بوترین ارائه شد. با این حال شکل و فروم پروژه فعلی توسط ویتالیک بوترین، میهای الیسای، آنتونی دی لوریو و چارلز هاسکینسون انجام شده است. بوترین همچنین اعلام کرد که دکتر گاوین وود و جوزف لوبین درگیر این پروژه بوده اند.

همان‌طور که قبلاً به‌طور مختصر به آن اشاره کردیم، وجه نقد بیت کوین و اتریوم هر دو با دو هدف کاملاً متفاوت هدایت می‌شوند. بسیاری از افراد تمایل دارند که آن‌ها را به اشتباه به‌عنوان  ارز دیجیتال  گروه‌بندی کنیم.

یک برنامه‌نویس ناشناس، که با Satoshi Nakamoto همراه بود، از توابع هش رمزنگاری و رمزنگاری کلید عمومی برای ایجاد بیت کوین استفاده کرد. هدف بیت کوین از همان ابتدای شروع کار هرگز تغییر نکرده است.

بیت کوین می‌خواهد درحالی‌که به مردم قدرت می‌دهد تا کنترل کاملی بر امور مالی خود داشته باشند، یک سیستم مالی غیرمتمرکز جهانی باشد. هنگامی‌که Nakamoto در حال کدگذاری بیت کوین بود، او محدودیت اندازه بلوک 1 مگابایت را برای محدود کردن تعداد معاملات اسپم در هر بلاک قرار داد.

با این حال، طبق نظر بخشی از جامعه بیت کوین که در درجه اول توسط راجر ور هدایت می‌شود، قرار بود این حد یک اقدام موقت باشد. هرچه بیت کوین محبوبیت بیشتری پیدا کرد، مقیاس بندی و برآورد تقاضای زیاد کاربران، دشوار شد.

راه‌حل احتمالی به نام “SegWit” یا Segregated Witness پیشنهاد شده است که می‌تواند داده‌های امضای حجیم را در دست بگیرد و آن را درون یک بلوک موازی قرار دهد، اما از آنجا که باعث ایجاد تغییرات اساسی در معماری اصلی آن شد، انتقادات شدیدی را دریافت کرد.

این بخش‌ها خواستار افزایش اندازه بلوک بودند. به گفته آن‌ها Satoshi همیشه به دنبال افزایش اندازه بلوک بود، همان‌طور که سکه‌ها محبوبیت بیشتری پیدا می‌کردند. آن‌ها پس از بحث‌های فراوان که از آن زمان به‌عنوان بحث اندازه بلوک نامیده شده‌اند، سرانجام در تاریخ 1 آگوست 2017، زنجیره اصلی بیت کوین را گسترش دادند و بیت کوین کش را ایجاد کردند.

وب‌سایت پروژه بیت کوین کش خود را این‌گونه تعریف می‌کند: بیت کوین کش پول نقد الکترونیکی همتا به همتا برای اینترنت است. کاملاً غیرمتمرکز است، بدون بانک مرکزی و نیازی به فعالیت شخص ثالث قابل‌اعتماد ندارد. انگیزه اصلی وجود پول نقد بیت کوین صرفاً به انجام معاملات بیشتر بستگی دارد.

به گفته آن‌ها با افزایش اندازه بلوک، قادر به انجام معاملات سریع‌تر و کارآمدتر خواهند بود. درواقع، بیت کوین کش برخلاف اندازه بلوک 1 MB بیت کوین دارای اندازه بلوک 8 مگابایت بود. از آن زمان آن‌ها رویکرد کلاهک قابل تنظیم را پذیرفته‌اند که در آن می‌توان بلوک‌ها را با ظرفیت بالای 32 مگابایت استخراج کرد.

بیت کوین کش و یا اتریوم؟ کدام بهتر است؟

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، ما در مورد این دو ارز دیجیتال تفاوت‌های زیادی را موردبحث قرار داده‌ایم. درحالی‌که این دو جزء محبوب‌ترین ارزهای دیجیتال هستند، اما تفاوت‌های زیادی با هم دارند و به روش خاص خود بی‌نظیر هستند.

با این حال، هر دو ارز دیجیتالی هستند که به توسعه بازار رمزنگاری بستگی دارند. به یاد داشته باشید، در صورت افزایش نرخ تقاضا و پذیرش برای پرداخت‌های دیجیتال، احتمالاً قیمت هر دو سکه افزایش خواهد یافت.

توجه: همیشه توصیه می‌شود قبل از سرمایه‌گذاری مالی تحقیقات کاملی انجام دهید. شما هرگز نباید کورکورانه به حرف فرد دیگری گوش دهید! امیدواریم که این راهنمای مقایسه بیت کوین کش و اتریوم به شما کمک کند.

 

مقایسه آینده بیت کوین کش و اتریوم

در نتیجه مقایسه بین کوین کش و اتریوم، بر روی کدام آن‌ها باید سرمایه‌گذاری کنید؟

آینده هر دو ارز دیجیتال بیت کوین کش و اتریوم بسیار روشن به نظر می‌رسد، زیرا هدف نهایی آن‌ها پیشی گرفتن از محبوب‌ترین ارز دیجیتال یعنی بیت کوین است. بنابراین نیازی نیست که ما اظهارنظر کنیم که کدام‌یک را باید خریداری کنید، خصوصاً بعد از در نظر گرفتن جوانب اساسی و فنی هر دو ارز دیجیتال.

آیا اتریوم برای سرمایه‌گذاری مناسب است؟

بعد از بررسی فراز و نشیب‌های اتریوم و این دو ارز دیجیتال ، می‌توانیم منطقی پاسخ دهیم، بله. اگر به دنبال سرمایه‌گذاری در حوزه ارز دیجیتال هستید، اتریوم انتخاب خوبی است. به دلایل مطرح شده یکی از محبوب‌ترین ارزهای رمزنگاری‌شده در جهان می‌باشد. شما به وضوح می‌توانید ببینید که مزایای اتریوم از معایب آن پیشی می‌گیرد. قیمت اتریوم علائم بهبودی از بازار نزولی را نشان داده است، زیرا بسیاری از شرکت‌ها اکنون پرداخت اتریوم را می‌پذیرند. این موضوع نشان می‌دهد که شبکه اتریوم مورد اعتماد بسیاری و محبوب می‌باشد؛ بنابراین، نرخ پذیرش رو به رشد است. در حال حاضر، اتریوم یکی از هیجان‌انگیزترین فناوری‌ها در جامعه رمزنگاری می‌باشد.

آیا سرمایه‌گذاری در بیت کوین کش مناسب است؟ 

در مقایسه این دو ارز دیجیتال همان‌طور که می‌دانید معاملات بیت کوین کش از سرعت بالایی برخوردار است و معاملات زیادی می‌توانند در زمان اندک صورت گیرند. در حقیقت، بیت کوین کش با افزایش نرخ پذیرش می‌تواند به ابزار اصلی معاملات و جابجایی پول تبدیل شود. بنابراین بیت کوین کش نیز با توجه به مزایای ذکر شده از قابلیت سودآوری بالایی برخوردار است.

  • behman naseri
  • ۰
  • ۰

 

طلا یا بیتکوین ؟! وضعیت مالی ایالات‎متحده رو به زوال گذاشته و شرکت‌های خارجی درحال کاهش دادن میزان مبادلات خود با وزارت خزانه‌داری آمریکا هستند؛ از این رو، بسیاری از سرمایه‌گذاران نگران شده‌اند و به منظور در امان ماندن از خطر کاهش احتمالی ارزش دلار، به دنبال ذخیره‌ی ارزشی می‌گردند که قابل اطمینان باشد.

ذخیره‌ی ارزش به معنای نوعی از دارائی است که قابل ذخیره‌ شدن باشد، با گذشت زمان توانایی خرید و فروش را از دست ندهد و در آینده قابل بازیابی باشد. آن دسته از سرمایه‌گذارانی که محافظه‌کار هستند، به سراغ طلا می‌روند و برخی نیز بیت‌کوین را انتخاب می‌کنند. تعدادی از سرمایه‌گذاران نیز وجود دارند که هم طلا می‌خرند و هم بیت‌کوین.

بر خلاف بازار سهام، اوراق قرضه و بخش املاک و مستغلات، طلا و بیت کوین ویژگی‌های مشترکی با هم دارند. هیچ‌یک از این دو، درآمد ماهیانه‌ای را برای سرمایه‌گذار تولید نمی‌کنند، هر دویشان از نظر موجودی، محدود هستند و هر دو توسط سرمایه‌گذارانی خریداری می‌شوند که از افت ارزش پول‌های بدون پشتوانه نگران هستند. چنین برآورد می‌شود که در طی 5 تا 10 سال آینده، طلا نسبت به بیت‌کوین از مزایای بیشتری برخوردار باشد

یک کارشناس اقتصادی در این مورد در مصاحبه ای گفت : اگر بیت نبود کوین وضعیت طلا نیز اینگونه نمی شد چرا که بیت کوین باعث شده تا پول سخت دوباره وارد بازار شود.

بیت کوین ها استفاده از پول های سخت (منظور از پول سخت در این گزارش طلا است که با پشتیبانی بیت کوین دوباره وارد بازار شده است.) را افزایش می دهند و هر فرد برای تولید بیت کوین باید حسابی باز کندو از صرافی ارز دیجیتال پارسیان ارز میتوانند خرید کند و همه چیز باید مرتب و حسابرسی شده باشد و قوانینی که برای بیت کوین در حال حاضر وجود دارد به مانند قوانینی است که در سالهای دور برای طلا وجود داشت.

این کارشناس امور اقتصادی در این مورد می گوید:” در حال حاضر بیت کوین 10 برابر بهتر از طلا است چرا که استفاده از آن روز به روز در حال افزایش است در هر دقیقه 10 حساب به حساب های افراد دارنده بیت کوین اضافه می شود و از هر حساب در هر ده دقیقه ده انتقال صورت می گیرد که تمام این انتقال ها و حساب ها حسابرسی شده و تحت کنترل است.”
وی در آخر افزود: در واقع ما در جامعه امروز حساب های منظم و تحت کنترلی را خواهیم داشت.

مایکل نووگراث سرمایه گذار پروژه گلکسی می گوید: احتمال افزایش قیمت بیت کوین ها در چند سال پیش رو بسیار زیاد است و احتمال دارد قیمت ایناز دیجیتال ر به چندین برابر الان برسد و به همین دلیل سرمایه گذاری روی بیت کوین خیلی بهتراز سرمایه گذاری در حوزه طلا است.

سدریک جنسون مدیر اجرایی و بنیان گذار رمزنگاری ماینرها در این خصوص می گوید: احتمال دارد که رشد قیمت بیت کوین از سال 2017 که قیمت هر ارز دیجیتال به 19000 دلار رسید در سال های پیش رو بیشتر شود.
وی در ادامه افزود:

در حال حاضر تجارت واقعی یعنی اینکه بخرید و نگه دارید چراکه افزایش قیمت بیت کوین ها در راه است.

امروزه بزرگترین دغدغه برای مردم انتخاب راه‌های موجود برای سرمایه‌گذاری  است.

از بین روش‌های متعددی که برای سرمایه‌گذاری در بازارهای متفاوت وجود دارد، ما در اینجا به بازار طلا و دلار می‌پردازیم.

طلا و دلار دو عنصر اصلی برای سرمایه‌گذاری در جامعه امروزی پرتنش به‌حساب می‌آید. بیشتر مردم از فضای پرتنش جامعه استفاده می‌کنند و به دنبال خرید طلا و دلار می‌روند.

اول از همه بدانید که هیچ سرمایه‌گذاری بدون ریسک نیست. در نتیجه باید به ریسک‌های موجود در هر کار آگاه باشید و سپس اقدام کنید.

بازار طلا و سکه نیز دارای ریسک بالا و غیرقابل‌پیش‌بینی است که چالش‌های متفاوتی دارد.

برای خیلی از سرمایه گذاران سه نصیحت کلی وجود دارد اول ضرر نکنید دوم ضرر نکنید و سوم ضرر نکنید. درواقع این نصیحت یک واقعیت در خود دارد و آن لزوم حفظ وضعیت فعلی و سپس حرکت به سوی افزایش  دارایی و سود است.

با دانستن این مطلب به‌طور حتم انتخاب روش سرمایه‌گذاری کار بسیار سختی است که باید احتمال‌های آن را بررسی کنید. درنتیجه اگر می‌خواهید طلا و یا دلار خریداری کنید، باید در ابتدا به مضرات و مزیت‌های آن آگاه باشید سپس اقدام به خریدن آن‌ها کنید.

آنا گولابووا؛ در سال‌های آینده یکی از موضوعات مهم برای تمامی افراد این خواهد بود که چطور از دارایی خود در برابر ریسک‌های مختلف محافظت کنند. در گذشته هم این موضوع برای سرمایه‌گذاران و کسانی که دارایی‌هایی داشتند، مطرح بوده اما در سال‌های آینده تغییراتی بزرگ در سیستم‌های پولی ایجاد می‌شود و به همین دلیل سرمایه‌گذاران باید ترتیبی دهند تا مطمئن باشند دارایی‌شان در برابر این تغییر مصون است و عاملی ثروت‌شان را تهدید نمی‌کند.

در دهه‌های اخیر سرمایه‌گذاران همواره ترکیبی از دارایی‌ها را در سبد دارایی خود گنجانده‌اند تا ریسک‌ها را به حداقل برسانند. در سبدهای دارایی به‌طور معمول اوراق بهادار، طلا، اوراق قرضه، ارزها و. وجود دارند و نکته مهم این است که روش‌های علمی برای توزیع ثروت بین انواع دارایی‌ها به‌وجود آمده و سرمایه‌گذارانی که از این روش‌ها استفاده کرده‌اند، توانسته‌اند ریسک‌ها را به حداقل برسانند. در چند ماه اخیر هم‌زمان با افزایش قیمت ارزهای دیجیتال به‌ویژه بیت‌کوین، توجه سرمایه‌گذاران به این ارزها جلب شده و حال سؤال مهم این است که آیا این ارزها می‌توانند جایی در سبد دارایی سرمایه‌گذاران داشته باشند؟ تحلیلگران معتقدند فلزات گران‌بها بهترین گزینه برای محافظت از دارایی‌هاست. طلا همواره در دوران پر افت‌وخیز و بی‌ثبات، عاملی برای حفاظت از دارایی سرمایه‌گذاران بوده است. این نقش در سال‌های آینده نیز حفظ خواهد شد. در واقع به باور این تحلیلگران، هنگامی‌که موضوع حفظ قدرت خرید مطرح می‌شود طلا هیچ رقیبی ندارد و بهترین گزینه است.

این کارشناسان می‌گویند قائل شدن این نقش برای طلا اشتباه نیست، اما هنگامی‌که ابزارهای جدید سرمایه‌گذاری به‌وجود می‌آیند، رفتار درست این است که به این ابزارها توجه شود، به این معنا که گنجاندن این ابزارها در سبد دارایی‌ها به نسبت‌های معقول اقدامی اشتباه نیست. همه می‌دانند که توصیه به سرمایه‌گذاران برای انتخاب ابزارهای سرمایه‌گذاری کار آسانی نیست اما ظهور یک دارایی که موردتوجه قرار گرفته، فرصتی جدید برای تغییر ترکیب سبد دارایی و بهینه کردن آن است. سرمایه‌گذاران هیچ‌گاه سبد دارایی خود را صرفاً با یک یا دو دارایی پر نکرده و همواره ترجیح داده‌اند انواع دارایی‌ها را در آن بگنجانند. این معقول‌ترین روش کاهش ریسک است. در بین دارایی‌های پولی، طلا و ارزهای معتبر از گذشته‌های دور موردتوجه سرمایه‌گذاران بوده و مدتی است بیت‌کوین به این مجموعه اضافه شده است.

حمایت از سوی منابع رسمی

بانک‌های مرکزی و دولت‌های سراسر جهان، طلا را به عنوان یک دارایی ذخیره می‌کنند. از زمان بحران اقتصادی به بعد نیز بانک‌های مرکزی و دولت‌ها برای این‌که تنوع ذخایر ارزی خود را افزایش دهند و از میان وابستگی خود به دلار آمریکا به عنوان یک ذخیره‌ی دارایی بکاهند، بیش از پیش به طلا روی آورده‌اند.

سرعت خرید طلا توسط بانک‌های مرکزی افزایش پیدا کرده، این امر نشان از گسترش استفاده از طلا در فرآیند داد‌وستد بین کشورها در چند سال آینده دارد. اگر بانک‌ها در حال خرید طلا هستند و آن را یک ذخیره‌ی ارزش قابل اعتماد می‌دانند، چه دلیلی دارد که سرمایه‌گذاران عادی رفتار متفاوتی را در پیش بگیرند؟

در این جا باید اشاره کنیم که بانک‌های مرکزی و دولت‌ها، صاحب بیت‌کوین و هیچ نوع دیگری از ارز غیرمتمرکز نیستند. در واقع، کسانی که به افزایش ارزش بیت‌کوین باور دارند، کسانی هستند که عنوان می‌کنند بیت‌کوین، بانک‌های مرکزی و کل سیستم بانکداری را از میان برخواهد داشت. از آن‌جایی که در شیوه‌ی عملکرد بیت‌کوین، هیچ قدرت مرکزی وجود دارد، همه و حتی صندوق بین‌المللی پول هم تایید می‌کنند که ارزهای رمزنگاری‌شده، تهدید بالقوه‌ای برای بانک‌ها محسوب می‌شوند.

بانک‌های مرکزی در واکنش به این تهدید، ارزهای رمزنگاری‌شده‌ی انحصاری خود، مانند فدکوین (FedCoin) را راه‌اندازی کرده‌اند. این تصور که بانک‌های مرکزی، بدون داشتن کنترل کافی بر روی ارز رمزنگاری‌شده، نسبت به خرید و ذخیره‌ی آن اقدام خواهند کرد، کاملا اشتباه است.

درست است که بیت‌کوین گزینه‌ی جذابی برای برخی از سرمایه‌گذاران به نظر می‌رسد، ولی نمی‌توان آن را یک ذخیره‌ی ارزش قابل اعتماد دانست. اگر در بیت‌کوین سرمایه‌گذاری می‌کنید، باید این ریسک را نیز بپذیرید که شاید روزی قیمت این ارز رمزنگاری‌شده به صفر برسد.

اگر بیت‌کوین نتواند جای طلا را به عنوان یک ذخیره‌ی ارزش بگیرد، رفته رفته از ارزش آن کاسته خواهد شد و همین هشدار، مانع از آن می‌شود که بیت‌کوین را یک ذخیره‌ی ارزش بشناسیم.

طلا در حال منتقل شدن به گاوصندوق بانک‌های مرکزی خارجی است. با توجه به احتمال بالای کاهش قیمت دلار در پنج سال آینده، انتظار می‌رود که رفته رفته بر ارزش دلاری هر گرم طلا افزوده شود. بنابر دلایل متعددی، می‌توان طلا را یک ذخیره‌ی ارزش قابل اعتماد و نقد شونده دانست.

نکته: این مقاله صرفا با هدف اطلاع‌رسانی به نگارش درآمده و توصیه‌نامه‌ای برای خرید یا فروش طلا یا بیت‌کوین به شمار نمی‌رود.

  • behman naseri
  • ۰
  • ۰

خرید ماینرر

 

نه ساز و کار دقیقی مشخص شده و نه هنوز تکلیف بسیاری از دستگاه‌های توقیفی معلوم است. رمزارزها و ماینرهایشان تا اوایل همین امسال به کارشان در ایران ادامه می‌دادند اما از ابتدای تابستان زمزمه‌های تغییر به گوش می‌رسید. دولت ضمن پذیرفتن ماینینگ به عنوان یک صنعت، با این نوصنعت جدید کشور همانند سایر صنایع تا نکرد و حالا، چندین ماه است که آن‌ها بلاتکلیف مانده‌اند.

آیین نامه جدید دولت قوانینی را برای صنعت ماینینگ وضع می‌کند که چندان وفق مراد فعالان این حوزه نیست. «بسیاری از دستگاه‌ها را دولت جمع کرده و بسیاری از آنها نیز توسط صاحبانشان خاموش شده‌اند؛ منتظرند تا ببینند چه می‌شود.» این‌ها را «حمیدرضا شعبانی» فعال رمزارز در گفتگو با دیجیاتو می‌گوید. او اشاره می‌کند اینکه بعد از چند سال آیین‌نامه‌ای ناقص ابلاغ شده و صنعتی را که مسیر خوبی پیش روی خود داشته را متوقف کرده، کار صحیحی نبوده است.

ماینرها کوچ می‌کنند اما بدون دستگا‌ه‌هایشان

شعبانی می‌گوید ماینرها نمی‌توانند دستگاه‌های گران قیمت خود را از کشور خارج کنند چرا که هم از لحاظ قانونی با گمرک به مشکل می‌خورند و هم اینکه ریسک جابجایی دستگاه‌هایی که سرمایه آنها هستند بسیار بالا است. به گفته او کوچ کردن ماینرها به این شکل که با دستگاه‌های خود به کشورهای دیگر بروند اعرابی از معنا ندارد ولی سرمایه‌گذاری آنها در کشورهای دیگر امری منطقی است. آنطور که به نظر می‌رسد دیگر نمی‌توان به ایران گفت «بهشت ماینرها» و آنطور که شعبانی به دیجیاتو می‌گوید؛ نرخ برق دیگر در ایران برای ماینرها نمی‌صرفد:

«اگر نرخ برق هفت سنتی برای ماینرها در نظر گرفته شود، این رقم برای صنعت‌گران این حوزه به صرفه نخواهد بود. کشورهایی مانند گرجستان برق سه سنتی عرضه می‌کنند و توانسته‌اند سرمایه‌گذاران گوناگونی را از کشورهای مختلف دنیا جذب کنند. کاری که ما هم پیش از این در ایران انجامش می‌دادیم و امروز اما دیگر خبری از آن نیست و سرمایه‌گذاری خارجی در این حوزه را از دست داده‌ایم. به شخصه افراد زیادی را می‌شناسم که این کار را در ایران رها کرده‌اند و برای سرمایه‌گذاری به کشورهای دیگر رفتند.»

شعبانی می‌گوید برخورد قهرآمیز دولت با مساله ارزهای مجازی و ضبط کردن دستگاه‌های ماینینگ برخورد شایسته‌ای نبوده و دولت باید برای بررسی این حوزه با دقت بیشتری وارد عمل می‌شد: «برای ماینرها تعیین و تکلیف شود که در چه حوزه‌هایی وارد شوند و در چه حوزه‌هایی وارد نشوند و نحوه پرداخت مالیات‌شان مشخض شود. ورود جزیی به مسائل اما مشکل آفرین شده است.»

به گفته شعبانی بسته شدن و برخورد با ماینرها از سوی دولت به طور جدی صورت گرفته و این برخوردها از ماینرهای خانگی تا مزارع بزرگ را شامل می‌شود، مزارعی که تجارت چند ده نفر در آن انجام می‌شد.

با توجه به تعرفه صادراتی برق برای استخراج ارزهای دیجیتال، ماینرهای ایرانی به کوچ کردن به کشورهای روسیه، گرجستان، قزاقستان و … فکر می‌کنند و این درحالی است که رهبر انقلاب روز گذشته (30 مرداد) در سخنانی، تولیدکنندگان را رزمندگان جنگ اقتصادی خواند که باید از آن‌ها به شدت حمایت شود.

به عقیده تولیدکنندگان بیت کوین در ایران، قانونی و صنعت شدن ماینینگ با این شرایط کمکی به آن‌ها نمی‌کند و با برخی بندهایی که در مصوبه ماینینگ گنجانده شده است، آن‌ها مجبور به کوچ کردن به کشورهای همسایه هستندو خرید ماینر اصلا بصرفه نیست.

بهزاد محسنی، یکی از فعالان ماینینگ ایران اخیرا به استان ایرکوتسک در روسیه رفته است و در چند گزارش ویدیویی از وضعیت مساعد این کشور برای ماینینگ صحبت می‌کند. جایی که به عقیده او پس از تعرفه‌های سنگین در ایران، هم‌اکنون ارزان‌ترین نقطه دنیا برای ماینینگ است و امکانات بسیار خوبی برای ماینرها در آنجا وجود دارد.

بهزاد محسنی می‌گوید:

ایرکوتسک، ارزان‌ترین برق جهان برای ماینینگ را دارد. تا قبل از آن ایران بود که با تعرفه‌های جدید دیگر اینطور نیست. در اینجا هزینه برق تقریبا 3 سنت است، آب و هوای مناسبی دارد، به صورت رسمی و قانونی می‌توان فعالیت کرد و دستگاه ماینر وارد کرد و هیچ سوال و جوابی از شما نمی‌شود.

آمادگی انجمن بلاکچین برای شکایت به دیوار عدالت

رئیس هیات مدیره انجمن بلاکچین در ادامه با تاکید بر اینکه انجمن به تعرفه‌ها اعتراض دارد، گفت: مصوبه هیات دولت مشکلات عدیده حقوقی دارد و ما حق خودمان می‌دانیم که به دیوان عدالت اداری مراجعه کرده و تقاضای تعلیق این مصوبه را داشته باشیم.

نظر بخش خصوصی در مورد تعرفه برق ماینرها

محمدی در ادامه در مورد نظر بخش خصوصی در مورد تعرفه برق ماینرها توضیح داد: درخواست ما این است که تعرفه برق رقابتی شود و اگر ماینینگ به عنوان یک صنعت شناخته شده، تعرفه صنعتی برای آن در نظر گرفته شود.

وی تاکید کرد: ما بنا نداریم رفتار غیرقانونی انجام دهیم. نه می‌خواهیم فرار مالیاتی کنیم و نه به دنبال برق مجانی هستیم. اگر تعرفه رقابتی باشد، خریدار و فروشنده در بورس انرژی قیمت را تعیین می‌کنند.

مصوبه دولت بر خلاف منویات رهبر است

در ادامه مراسم شرفی - رئیس کارگروه ماینینگ - با بیان اینکه در مصوبه هیات دولت از بخش خصوصی نظرخواهی نشده است، گفت: تنها نقطه مثبت این مصوبه به رسمیت شناخته شدن صنعت ماینینگ است و نکات دیگر مصوبه بسیار پرابهام و منفی به نظر می‌رسد.

بررسی وضعیت فعالیت ماینرها در سایر کشورها

در ادامه علوی - عضو کارگروه ماینینگ ایران و انجمن بلاکچین - در مورد مزایای استخراج بیتکوین در کشور گفت: برقی که در کشور برای استخراج بیتکوین مصرف می‌شود، وارد چرخه اقتصادی می‌شود.

وی با اشاره به تصمیم هیات دولت مبنی بر در نظر گرفتن نرخ صادراتی برق برای استخراج بیت‌کوین گفت: در حالی که در ایران از نرخ متوسط صادراتی حرف زده می‌شود، روسیه و قزاقستان با دو سنت به فعالین این حوزه برق می‌دهند و حتی از ماینرها مالیات نمی‌گیرند.

علوی ادامه داد: بعد از مصوبه هیات دولت بسیاری از ماینرها ناامید شده‌اند و در حال مهاجرت از ایران هستند.

چرا نرخ صادراتی برق برای یک ایرانی در نظر گرفته می‌شود؟

در ادامه این مراسم عاشوری - رئیس کارگروه رمزارز سازمان نظام صنفی یارانه‌ای کشور - با بیان اینکه عده‌ای در انقلاب رمزارزها سنگ‌اندازی می‌کنند، گفت: برای ماینرها متوسط نرخ برق صادراتی در نظر گرفته شده در حالی که ما ایرانی هستیم و این صنعت هم یک صنعت داخلی است. به صنعت داخلی ایران نمی‌توان برق صادر کرد.

وی ادامه داد: اگر ماینینگ به عنوان صنعت شناخته شده، باید با آن مثل صنعت رفتار کنند.

ماینرها در ایران نیم درصد برق را مصرف می‌کنند

در ادامه بیات - عضو انجمن بلاکچین- با بیان اینکه سال گذشته میانگین تعرفه برق صادراتی 745 تومان بود، گفت: 31 درصد برق کشور را صنعت مصرف می‌کند.

فعالیت ماینرها و افزایش قدرت استراتژیک

«بیش از یک ماه است که مسئولان وزارت صمت و نیرو اعلام می‌کنند که بزودی ارائه مجوزها به فعالان صنعت ماینینگ آغاز می‌شود ولی به‌دلیل مقرون به صرفه نبودن شرایط در مصوبه دولت، فعالان از دریافت مجوز استقبال نخواهند کرد.»

امید علوی تولید‌کننده ارز دیجیتالی در کشور با بیان مطلب فوق گفت: در کشور نرخ برق برای ماینرها بیش از 5 سنت (700 یا 800 تومانی) محاسبه می‌شود این در حالی است که نرخ برق در کشورهای همسایه برای ماینرها 3 سنت (400 تومان) است بنابراین با این نرخ ماینرها قادر به ادامه فعالیت در کشور نخواهند بود و به همین دلیل سرمایه‌گذاری ماینرهای داخلی در کشورهای دیگر آغاز شده است به‌طوری که خیلی از فعالان این حوزه که در حال گسترش مزرعه ماینینگ خود بودند اما از آنجایی که مصوبه دولت تغییر نکرد در حال انتقال تجهیزات خود به کشورهای روسیه، گرجستان، قزاقستان و... هستند.

این ماینر با بیان اینکه در هفته گذشته 5 هیأت ایرانی به روسیه سفر کرد و بعد از بازدید از امکانات این کشور در حال عقد قرارداد هستند، گفت: برق 400 تومانی در این کشور کار را برای ماینرهای ایرانی مقرون به صرفه کرده است و روسیه هم با آغوش باز از ایرانی‌ها استقبال می‌کند.

علوی با بیان اینکه با شرایطی که در کشور برای ماینرهای بخش خصوصی فراهم شده کشور در حال از دست دادن سرمایه‌های این بخش است، افزود: کشور ما با وجود ذخایر انرژی پتانسیل بالایی برای حضور در تکنولوژی جدید دارد و می‌تواند یکه تاز باشد. اگر کشور ما بتواند ظرفیت و بستر خوبی برای فعالیت ماینرها ایجاد کند می‌تواند تأثیر زیادی روی بیت کوین داشته باشد، چرا که ارزهایی که بر پایه بلاکچین ظهور خواهد کرد باعث می‌شود کشور ما قدرت استراتژیک داشته باشد. این فعال حوزه ارز دیجیتال با اشاره به اینکه با صنعت ماینینگ می‌توانیم کارخانه‌هایی را که تعطیل یا دچار رکود شده‌اند سرپا نگه داریم، گفت: ماینینگ موجب شد بسیاری از کارخانه‌ها جانی دوباره بگیرند، چرا که برخی از کارخانه‌ها در کنار کار خود تعدادی دستگاه‌های ماینینگ را به‌کار گرفتند و از درآمد آن برای سرپانگه داشتن کارخانه‌های خود استفاده کردند. کاری که دقیقاً روسیه انجام می‌دهد در روسیه کارخانه‌ها یک شیفت کار می‌کنند و در شیفت دوم یا شب دستگاه‌های ماینینگ خود را روشن می‌کنند و از محل درآمد با ارز دیجیتال حقوق کارکنان، بیمه و مالیات خود را پرداخت می‌کنند.

این ماینر راهکار جلوگیری از مهاجرت سرمایه‌ها را اصلاح مصوبه دولت و نرخ انرژی عنوان کرد و گفت: مسئولان فکر می‌کنند چون اوایل تابستان و در بازه زمانی قیمت بیت‌کوین افزایش یافت و از 4 هزار دلار به 10 هزار دلار رسید این سود ثابت می‌ماند در حالی که این بازار متغیر بوده و پرریسک است و اکنون در حال سقوط بوده به‌همین دلیل باید قبل از کاهش منابع بیت‌کوین در جهان از این منابع ارز دیجیتالی استفاده کرد.

وی افزود: تصویب قانون جدید باعث شده دستگاه‌های زیادی خاموش بمانند. طبق اعلام وزارت نیرو نزدیک به 600 مگابایت برق در ماینینگ مصرف شده یعنی نزدیک به 5 هزار میلیارد تومان سرمایه درگیر بوده که متوقف شده است بنابراین از آنجایی که قیمت بیت کوین در حال کاهش است این میزان سرمایه مردم در حال از بین رفتن است.

عضو انجمن بلاکچین ایران با بیان اینکه مسئولان فکر می‌کنند باید سریع قانونگذاری کنند، گفت: ولی هنوز کشورهایی مانند امریکا، چین و روسیه که پیشتاز این صنعت هستند در حال مطالعه بوده و این صنعت را قانونگذاری نکرده‌اند چون می‌دانند این صنعت به‌دلیل ثابت نبودن متغیرها بسیار پرریسک است اما حال که مسئولان کشور ما زودتر از کشورهای در حال توسعه در حال قانونگذاری هستند نباید قانونی تصویب کنند که مانع رشد این صنعت در کشور شود.

سهیل نیکزاد دیگرماینر فعال با بیان اینکه با وجود شرایط کنونی تولید ارز دیجیتالی در کشور مقرون به صرفه نیست گفت: حتی اگر بحث اخذ مجوز از سوی وزارت صمت و نیرو نیز آغاز شود، ماینرها از آن استقبال نخواهند کرد.

نیکزاد با تأیید اینکه اکنون مهاجرت ماینرها به‌صورت جدی و عملیاتی به کشورهای همسایه آغاز شده، افزود: ماینرها به علت بلاتکلیفی زیاد در داخل، قیمت غیرمنصفانه و غیراقتصادی برق، وجود رانت شدید، قانون مصوب بدون صرفه اقتصادی و ریسک بسیار بالا برای فعالان تولید ارز دیجیتال بخش خصوصی و میل پایان‌ناپذیر دولت برای رقابت و شکست دادن بخش خصوصی در حال مهاجرت هستند.با این مهاجرت تنها سرمایه‌های داخلی و بخش خصوصی از کشور خارج می‌شود و اعداد و ارقام خروج سرمایه‌ها بیشتر از عدد ریالی است.

  • behman naseri
  • ۰
  • ۰

ماینرر

 

دولت ایران و مجلس موافقت خود را در خصوص اینکه بیت کوین قانونی است اعلام کرده اند و همچنین بیان شد که ساز و کار این حوزه حتما باید مشخص شود.

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، وزارت اقتصاد نیز اعلام کرد تا هفته آینده ساز و کار این حوزه را نهایی می کند تا به عنوان یک صنعت شناخته شود. در مورد ماین ارز و ارزهای دیجیتال بیان شد که تعرفه متوسط صادراتی با قیمت مناسب برای این صنعت در نظر گرفته شده است.

مجوز استخراج بیت کوین و ارزهای دیجیتال بر عهده وزارت صمت یا همان وزارت صنعت، معدن و تجارت می باشد که احتمالا در هفته های آتی جزییات آن اعلام خواهد شد.

همچنین عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی با اعلام اینکه بیت کوین در ایران قانون‌دار شد توضیح ‏داده است:

سازوکار استفاده از ارز دیجیتال در کمیسیون اقتصادی دولت تصویب شده و در آینده نزدیک ‏در دولت بررسی می‌شود‎. پس از نهایی شدن قوانین مربوط به استفاده از ‏ارزهای دیجیتال، جزییات آن به مردم اطلاع‌رسانی می‌شود. ‏

 

استفاده از شبکه "سراسری برق" یا "تجهیز نیروگاه شخصی"

مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق کشور، با اشاره به این موضوع که بیت کوین و ماینر ارز دیجیتال در ایران به رسمیت شناخته شد،گفت:

طبق آیین‌نامه‌ای که از سوی معاون اول ابلاغ شده است، فردی که می‌خواهد به این حوزه وارد شود، باید پروانه معتبر از وزارت صمت دریافت کند. پروانه‌ای که فرد از وزارت صمت اخذ می‌کند، دو اختیار را به متقاضی می‌دهد. نخست آنکه فرد می‌تواند از شبکه سراسری برق استفاده کند. دوم این‌که فرد اقدام به تأسیس نیروگاه کند.

 

به گفته وی، چنانچه متقاضی تصمیم به تأسیس نیروگاه دارد، باید محل آن را مشخص کند، انشعاب گاز بگیرد و گاز با نرخ 0.7 نرخ گاز صادراتی خواهد بود. سخنگوی صنعت برق درباره متقاضیانی که قصد دارند به شبکه سراسری برق وصل شوند، توضیح داد:

برای افرادی که قصد دارند به شبکه سراسری برق وصل شوند، تسهیلاتی برای گرفتن انشعاب، نصب کنتور هوشمند و… فراهم می‌شود. از سوی دیگر مقرراتی وجود دارد که این افراد در ساعات اوج مصرف از برق استفاده نکنند.

رجبی مشهدی با بیان این‌که نرخ برق مورد استفاده استخراج ارز دیجیتال توسط وزارت نیرو اعلام خواهد شد، اظهار کرد:

نرخ آن، متوسط نرخ ریالی صادراتی است که در طی سال متناسب با نیازها تعیین می‌شود. در تابستان که ذخیره برق کم‌تر است، نرخ گران‌تری نسبت به ماه‌های دیگر سال دارد.

سخنگوی صنعت برق در مورد این‌که متقاضیان برای گرفتن انشعاب از شبکه سراسری برق به کجا باید مراجعه کنند، توضیح داد:

اینکه به کدام شرکت باید مراجعه کنند، بستگی به میزان مصرف برق آن‌ها دارد. اگر میزان مصرف کم‌تر از هفت مگاوات است باید به شرکت توزیع برق و اگر بیش‌تر از هفت مگاوات است به شرکت‌های برق منطقه‌ای مراجعه کنند.

 

برخورد با متخلفین

وی در عین حال از برخورد با افرادی که بدون مجوز اقدام به استفاده از ماینر می‌کنند، خبر داد و گفت:

افرادی که قبل از این مصوبه در این زمینه فعالیت می‌کردند نیز شامل این قوانین می‌شوند؛ در غیر این صورت طبق مصوبه هیئت دولت مجبور به قطع برق و جمع‌آوری هستیم. افراد باید از استفاده غیرمجاز پرهیز کنند زیرا برابر قانون مجازات تعریف شده برای این موضوع با آن‌ها برخورد می‌شود.رجبی مشهدی با تأکید بر این‌که افراد برای مصارف خانگی هم باید مجوز بگیرند، اظهار کرد:

متقاضی برای مصارف خانگی هم باید درخواست دهد و به این نکته توجه کند که نرخ برق خانه هم معادل نرخ ارزهای دیجیتال خواهد شد و باید گفت افرادی که در این زمینه مصارف خانگی دارند به‌راحتی قابل‌شناسایی هستند. مصرف حدود 80 درصد از مشترکینی که در هوای معتدل زندگی می‌کنند، در تابستان کم‌تر از 300 کیلووات ساعت است. بنابراین مصرف زیاد در یک خانه قابل‌شناسایی است.

 

میزان مصرف دستگاه‌ها

وی درباره نوع دستگاه‌های ماینر توضیح داد:

مصرف برق دستگاه‌های دست دوم یا ماینرهایی که نسل اولی و ابتدایی هستند، دو برابر ماینرهای فعلی است. میزان مصرف دستگاه‌های جدید 1.2 کیلووات ساعت و میزان مصرف دستگاه‌های قدیمی 2.4 کیلووات ساعت است. به عبارت دیگر مصرف قدیمی‌ها در ماه 864 کیلووات ساعت بیشتر است.

پیشنهاد برای استخراج رمزارز در ساعات غیرپیک برق

علاوه بر آن، پیشنهاد دیگر وزارت ارتباطات این بود که در سایر ساعات به شرط اینکه صادرات برق انجام نشود امکان استخراج رمزارز فراهم شود.‌ اگر دولت یا توانیر، توان صادرات برق در سایر ساعات (غیرپیک) را دارد اقدام به صادرات کند، اگر این امکان را ندارد اجازه استفاده و خرید و فروش آن در بازار داخلی و در بازار ثانویه را دهد. به هر صورت پیشنهادات وزارت ارتباطات درباره نحوه تعیین قیمت برق برای استخراج رمزارز مورد استقبال هیات دولت قرار نگرفته و قوانین مربوط به استخراج رمزارز تعیین شده و تا چند روز آینده ابلاغ می‌شود.

ظاهرا در این مصوبه، استخراج رمزارز به عنوان یک صنعت شناخته شده است و صدور پروانه توسط وزارت صمت انجام می‌شود. همچنین استانداردهای مربوط به آن نیز بین دو وزارتخانه نیرو و ارتباطات تقسیم شد که شامل دو استاندارد برق و استاندارد تکنولوژی است که به ترتیب وزارت نیرو و وزارت ارتباطات متولی آن‌ها هستند.

همچنین به گفته معاون وزیر ارتباطات، در مصوبه هیات دولت آمده است که فعالیت‌ها استخراج رمز ارز باید به صورت فارم انجام شود؛ به این معنی که اجازه استخراج رمزارز به صورت جزئی و کوچک داده نمی‌شود، ضمن اینکه فارم‌ها باید مستقل باشند و از یک حداقلی برای امکان استخراج رمز ارز برخوردار باشند.

با این اوصاف، آنطور که اعلام شده وزارت صمت از 10 روز آینده می‌تواند شروع به صدور مجوز استخراج رمزارز کند و وزارت ارتباطات آماده همکاری با وزارت صمت برای تدوین مجوز استخراج رمزارز است، وزارت نیرو نیز برای عملیاتی شدن صدور این مجوز اعلام آمادگی کرده است، اما از این پس تمام مطالبات به سمت وزارت صمت می‌رود.

اماایین نامه ایی که منتشر شد به این شرح است که استفاده از رمزارزها صرفاً با قبول مسئولیت خطرپذیری (ریسک) از سوی متعاملین صورت می‌گیرد و مشمول حمایت و ضمانت دولت و نظام بانکی نبوده و استفاده از آن در مبادلات داخل کشور مجاز نیست. استخراج فرآورده‌های پردازشی رمزنگاری‌شده رمزارزها (ماینینگ) با اخذ مجوز از وزارت صنعت، معدن و تجارت مجاز است.

وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌تواند در مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی، صلاحیت صدور مجوز یادشده را به سازمان‌های مناطق مربوط حسب مورد واگذار کند.

تبصره 2- استقرار واحدهای استخراج فرآورده‌های پردازشی رمزنگاری‌شده رمزارزها (ماینینگ) شامل محدودیت محدوده (120) کیلومتری شهر تهران، (50) کیلومتری شهر اصفهان و (30) کیلومتری مراکز سایر استان‌ها نمی‌باشند.

سازمان ملی استاندارد ایران موظف است با همکاری وزارتخانه‌های نیرو و ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات برچسب انرژی و استانداردهای کیفیت توان الکترونیکی و استانداردهای فنآورانه مرتبط برای تولید و واردات تجهیزات فرآورده‌های پردازش رمزنگاری‌شده رمزارزها (ماینینگ) را تدوین و ابلاغ کنند.

تامین برق متقاضیان استخراج رمزارزها صرفاً با دریافت انشعاب برق از شبکه سراسری یا احداث نیروگاه جدید خارج از شبکه سراسری صورت می‌گیرد. تعرفه برق متقاضیان استخراج فرآورده‌های پردازشی رمزنگاری‌شده رمزارزها (ماینینگ) با قیمت متوسط ریالی برق صادراتی با نرخ تسعیر سامانه نیما که توسط وزارت نیرو تعیین و اعلام می‌گردد، محاسبه و اعمال خواهد شد.

تبصره 1- تعرفه سوخت گاز مورد نیاز متقاضیان استفاده‌کننده از برق تولیدی خارج از شبکه وزارت نیرو، با قیمت 70 درصد متوسط ریالی گاز صادراتی با نرخ تسعیر سامانه نیماست و تعرفه سوخت مایع نیز با قیمت متوسط ریالی سوخت مایع صادراتی با نرخ تسعیر سامانه نیما که توسط وزارت نفت تعیین و اعلام می‌گردد، محاسبه و اعمال خواهد شد.

تبصره 2- مصرف برق و گاز برای استخراج رمزارزها (ماینینگ) در ساعات و زمان اوج مصرف ممنوع است. وزارتخانه‌های نیرو و نفت (حسب مورد) ساعت و زمان اوج مصرف در طی سال را تعیین و ابلاغ می‌کنند و از طریق شرکت‌های تابع و وابسته با نصب کنتور هوشمند نسبت به کنترل مصرف در این ساعات اقدام می‌کنند.

تبصره 3- استفاده از انشعاب برق و گاز جهت ماینر صرفاً با ارایه مجوزهای تعیین‌شده در این تصویب‌نامه مجاز است و هر گونه استفاده از انشعاب برق و گاز مصرف خانگی، عمومی، کشاورزی، صنعتی و سایر مصارف برای استخراج رمزارزها (ماینینگ) ممنوع است. وزارتخانه‌های نیرو و نفت موظفند از طریق شرکت‌ها تابع و وابسته نسبت به شناسایی، قطع و جمع‌آوری انشعابات فاقد مجوز اقدام و مطابق قانون مجازات استفاده‌کنندگان غیرمجاز آب و برق، تلفن، فاضلاب و گاز -مصوب 1396- عمل کنند.

تبصره 4- متقاضیان استخراج فرآورده‌های پردازشی رمزنگاری‌شده رمزارزها (ماینر) در صورت استفاده از منابع تجدیدپذیر و پاک تابع قوانین و مقررات مربوط و ضوابط وزارت نیرو هستند.

وزارتخانه‌های ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات و اطلاعات و استانداری‌ها و فرمانداری‌ها نسبت به شناسایی و اعلام مراکز استخراج فرآورده‌های پردازشی رمزنگاری شده رمزارزها (ماینینگ) با وزارت نیرو همکاری می‌کنند. مراکز استخراج رمزارزها، به عنوان واحد تولید صنعتی شناخته‌شده و مشمول مقررات مالیاتی خواهند بود.

به گزارش ایسنا، از سوی دیگر چندی پیش بحث‌هایی در مورد واردات ماینرها وجود داشت و گفته می‌شد در شرایطی که مجاز نیستند، به کشور وارد شده است. اما بعد از موافقت هیات وزیران با موضوع استخراج بیت کوین، موضوعی است که از مهرداد جمال ارونقی -معاون امور گمرکی گمرک ایران-مورد پرسش قرار گرفت.

موضوع مورد اهمیت این است که واردکنندگان کالاهای مختلف اعم از دولتی و غیردولتی، طبق قانون، جهت اخذ «مجوز ورود» و «ثبت سفارش» باید منحصرا به وزارت صنعت، معدن و تجارت مراجعه کنند؛ بنابراین با ارائه ثبت سفارش برای این کالا با ذکر نام کالا به صورت مذکور، ردیف تعرفه صحیح کالا، گمرک ملزم به انجام تشریفات گمرکی و ترخیص کالا بوده و نمی‌تواند ایستایی را در این خصوص ایجاد کنند.

معاون گمرک ایران با ذکر اینکه متصدیان ذیربط در گمرک، در زمان انجام تشریفات گمرکی، قطعا مجوزهای قانونی لازم را بررسی و در صورت نیاز مطالبه و دریافت  می‌ کنند اعلام کرد: در خصوص مجوزهای قانونی، گمرک حساسیت ویژه‌ای داشته و اگر کالایی علاوه بر «ثبت سفارش» نیاز به اخذ مجوز از سایر سازمان‌ها برای ترخیص کالا داشته باشد این مجوز یا مجوزها به صورت سیستمی اخذ و سپس اجازه خروج کالا از گمرک داده می‌شود.

در حال حاضر و با توجه به این‌که وزرات‌خانه‌های ارتباطات و نیرو درباره‌ی نحوه‌ی برخورد با فعالیت در زمینه‌ی استخراج ارز مجازی  به توافق نظر رسیدند، در حالی که آخرین خبرها از حوزه‌ی مسوولان ارزی کشور و بانک مرکزی،‌ حاکی از برخورد با متعاملان با حوزه رمزارزها بود، آخرین تصمیم درباره‌ی سیاست نهایی برای برخورد با ارزهای مجازی باید به‌گونه‌ای گرفته شود که فعالان این حوزه در نهایت تکلیف خود را برای ورود به آن بدانند.

  • behman naseri